Концерт хорової капели «Орея» у місті Києві

03.04.2018

Академічна хорова капела «Орея»

Академічна хорова капела «Орея» Житомирської обласної філармонії імені Святослава Ріхтера виступила з концертною програмою в Києві у Колонному залі Національної філармонії України 3 квітня 2018 року.

Представники «Земляцтва» побували на цьому концерті і отримали велике задоволення від професійної гри талановитих артистів, які протягом останнього десятиліття в хоровому академічному мистецтві України змінюють традиційний стиль шляхом синтезу і пошуку нових виразних засобів, зокрема, шляхів «пожвавлення» хору на сцені.

Земляки на концерті хорової капели "Орея"

Художній керівник та головний диригент – заслужений діяч мистецтв України Олександр Вацек.

За час свого існування капела виборола сім гран-прі та 23 перших місць на міжнародних конкурсах та фестивалях хорового мистецтва в різних країнах.

Хорова капела «Орея» вже давно стала осередком української музичної культури Житомирського краю. Хор виконує різножанрові твори вітчизняних і зарубіжних авторів (духовні, народні, сучасні, оркестрові), володіє різними стилями та манерами співу. В активному репертуарі хору –понад 300 творів а capella. Серед найвідоміших творів, виконуваних «Ореєю», – масштабні вокально – хорові полотна «Magnificat» Й.С. Баха, «Requiem» В.А. Моцар та Дж. Верді «Gloria», А. Вівальді, 3-тя симфонія Л. Бернштейна «Kaddish», 9-та симфонія Л. Бетховена.

Що собою представляє академічний хор «Орея»? Це люди, що «живуть сценою,» нею володіють. Це артисти, які є одним художнім організмом, але кожен з яких може робити на сцені щось неймовірне.

Ця капела була заснована в кінці 1986 року на базі хору Житомирського музичного училища імені В. С. Косенка за підтримки обласного Музичного Товариства, при міському Будинку культури Олександром Вацеком — українським диригентом, хормейстером.

Кожен концерт стає черговою неймовірною сенсацією в хоровому мистецтві. Несамовите захоплення і радість від почутого і побаченого «дива» затьмарює лише одна обставина — щирий жаль про те, що явище настільки культурного рівня в нашій країні так гідно ще не оцінили.

Все те, що на сьогоднішній день включає в себе ідея хорового театру, про що активно говорять, і що починають поступово впроваджувати на сцену провідні хорові колективи країни, — все це вже є і успішно працює в колективі Олександра Вацека. У хоровому середовищі його без перебільшення можна назвати законодавцем мод.

Вацек не тільки «розв’язав руки» артистам хору, зумівши подолати їх холодну сценічну статичність і змусивши рухатися. Вацек відкрив іншу перспективу. Він довів, що один і той же склад виконавців може співати не просто різну музику, а ще й співати її в різних вокальних манерах. Тобто, бути і академічним хором, і народним хором, якщо треба — «дитячим» хором, а якщо хочете — то й джазовим або естрадним «брендом». Ось вона, наступна сходинка на шляху до «хоровому театру», де диригент — «це режисер вокального звуку, його фарби, тембру» (за визначенням Лариси Бухонської). І все це аж ніяк не позначається негативно на якості виконання.

Абсолютно очевидно, що професіоналізм «Ореї»знаходиться не на тому рівні, коли стежиш «спіткнеться чи фігурист на високому стрибку», а на рівні «чи зможе він зараз перевершити сам себе». Прикладом тому є фантастичний «Політ джмеля»…

Але, саме головне у виконанні «Ореї» і самого Вацекa — це справжній, абсолютний контакт з публікою,— саме такий, яким повинен бути контакт артиста з глядачем. Контакт, що містить театральності рівно стільки, скільки потрібно, щоб утримати інтригу в залі, але обеззброюючий, щирий, імпровізаційний.

«Орея» під керівництвом Олександра Олександровича досягла неабияких творчих успіхів:

  • 7 «Гран-прі» на міжнародних хорових конкурсах;
  • більше 20-ти перших місць та спеціальних призів;
  • взяла участь більше ніж у 30-ти міжнародних хорових конкурсах і фестивалях;
  • практично на кожному з них капела перемагала чи отримувала спеціальний приз;
  • більше 500 концертів «Орея» з О. Вацеком дала на Україні у Польщі, Чехії, Угорщині, Болгарії, Німеччині, Швейцарії, Італії, Іспанії, Нідерландах, Франції та Англії;
  • 2011 — Гран-прі в Толосі (Іспанія) та 3 перших місця. Уперше хор зайняв і Гран-прі від журі, і Приз публіки — 99% слухачів віддали перевагу українському хорові, плюс 2 перших місця в «Поліфонії» та «Фольклорі».
---